maanantai 9. lokakuuta 2017

Mysteerisukat

Nyt oli kyllä niin mystinen 
sukkaprojekti ettei o kuunaan ollu.

Mutta saanen onnitella itseäni 
- valmista tuli!






Kuten oon maininnu jo muutamaan otteeseen,
olen osallistumassa *Sukka-Finlandia -kilpailuun*,
jonka osallistujien on jo etukäteen ollut 
mahdollista osallistua Mysteerisukkien neulontaan.

Ohjetta on julkaistu pätkissä useamman viikon ajan 
aina perjantaisin kilpailualueella,
ja kokonainen ohje on tulossa 
keväällä 2018 julkaistavaan Sukkasirkus-kirjaan.




Ai mikä se näissä niin mystistä sitten oli?

No nää alotettiin noista jalkaterän 
päällä olevista raitalappusista,
ja sitten tehtiin yksivärinen alapuoli lappujen jatkoksi.
Tuli semmoiset putkilot.
Niihin tehtiin sukkien kärjet ja sen jälkeen 
toisiin päihin kantapäät,
ja sitten vasta varret ja resori.

Juu. Ihmettelin kovasti.
Epäilin jonnii verran.
Ja hämmästyin,
kun sukat vihdoin putosivat puikoilta,
ja olin jopa oppinut jotain uutta sukkien
tekemisestä.




Ihan piti näiden kuvienkin kanssa 
ottaa vähän uutta näkökulmaa.
:D

En ollu koskaan tehny sukkia tämmösessä
tekovaihejärjestyksessä,
ja kantapää ja resorin päättely olivat uusia minulle.
Itse asiassa tuo päättely
onkin mun lemppariyksityiskohta näissä.
Se on kuulemma "venäläiseen tapaan" tehty.

Hauska nähdä, millaisia versioita muut ovat saaneet aikaan.
Näissähän on nimittäin voinut tehdä vaikka joka osan 
eri värillä.
Itse sooloilin värien kanssa vasta kantapäästä eteenpäin,
ja tein kantapään ohjeesta poiketen kontrastivärillä,
ja raidoitus on myös eripäin kuin ohjeessa.

Kärjet tein ihan tavallisesti loppuun asti,
enkä päätellyt loppusilmukoita silmukoimalla,
toisin kuin sitten kantapäässä uskaltauduin
ohjeen mukaisesti tekemään.




Ja totta kai sukat on makkaralla,
kun niistä tuli mun 
vikamittauksilla(?) ja käsialalla kokoa 39-40!

Kuvittelin tekeväni itelleni kolmekutosen sukat,
mutta aina ei mee niin ku Strömsössä,
(jota oon muuten katellu tässä Yle Areenalta,
kun niitä jaksoja sattuu siellä kahden vuoden 
ajalta olemaan - sadepäivät teettää...)

Sukat ovat siis itelle tosi isot.
Kuviin koitin asetella ne nätisti,
mutta totuus on, että kärkikavennusten aloitus 
on jo yli meikäläisen varpaiden,
ja varret vähä hölskyy jalassa.




Saapa nähdä, menevätkö nämä pukin konttiin,
vai järjestänkö arvonnan.
Pannaan mietintämyssyyn!
;)

Hmmh. Kaikkien tuskailujen jälkeen 
(ohje ei ollut selkeimmästä päästä)
olen yllättävän tyytyväinen lopputulokseen,
johon vaikutti sukkien höyryttäminen aika paljon.

On ainaski omalaatuset, ja herkullisen väriset.
(Harmaa Novitan Venlaa, violetti Hjertegarnin Sock 4,
puikot 2,5)

Vai mitäs tuumaatte?
:)